Wyjątkowa szkoła z wyjątkową uczennicą oto "Nieodgadniony" - Maureen Johnson│RECENZJA

Udostępnij ten post

Akademia Ellinghamów nie jest zwykłą szkołą – zbudowana przez znanego milionera na początku XX wieku malownicza rezydencja skrywa tragiczną historię założyciela i jego rodziny. Morderstwo tam dokonane stało się jedną z największych zagadek kryminalnych USA, którą Stevie ma zamiar rozwiązać. Stevie to utalentowana dziewczyna, interesująca się kryminalnymi sprawami. Marząc o pracy detektywa i rozwiązania swojej własnej sprawy dziewczyna postanawia uczyć się w akademii, przy okazji prowadząc swoje własne prywatne śledztwo. Okazuje się jednak, iż otwieranie starych ran nie jest najlepszym pomysłem. W szkole ginie jeden z uczniów, a sprawy się komplikują, gdy zostaje odnaleziony w jednym z niedawno odkopanych tuneli. Jak to się skończy dla Stevie? Kim jest Nieodgadniony?

Myślałam, że w tej książce przewodniczyć będzie wątek kryminalny, jednak było zupełnie inaczej. Na pierwszy plan znajduje się wątek obyczajowy, w którym Stevie próbuje się dostosować do nowego środowiska, a dopiero na drugim planie jesteśmy wtajemniczani w sprawę Ellinghama oraz śledztwa. Muszę przyznać, że mimo tego, że spodziewałam się czegoś innego, nie wpłynęło to negatywie na moją ocenę tej książki, wręcz przeciwnie. To ułożenie wątków pozwoliło poznać mi niesamowicie ciekawą postać, jaką jest Głowna bohaterka Stevie.

Stevie to niesamowicie utalentowana dziewczyna, obdarzona niesamowitą spostrzegawczością i błyskotliwością. Ubóstwia wszystko, co związane jest z trupami i śledztwami, przez co nie jest w pełni akceptowana i rozumiana przez środowisko. Jej rodzice wleliby, gdyby zachowywała się jak przeciętna nastolatka, za to jej rówieśnicy niezupełnie rozumieją jej zainteresowanie, często nie słuchając, co ma do powiedzenia o swoich marzeniach i celach. Jest to niezwykle ciekawa postać, posiadająca zadatek na dobrego detektywa. Polubiłam ją, nie mogę temu zaprzeczyć. Zdarzały się również chwile pełne zrozumienia dla niej. Przykro mi się robiło, gdy niektórzy lekceważyli jej zainteresowania, traktując je niepoważnie.

Szybko wciągnęłam się w tę historię, pochłaniając stronę za stroną, jednak podczas lektury zmartwiła mnie jedna rzecz. Minęłam połowę książki, a Stevie nie rozpoczęła żadnego śledztwa. Może i kręciła się tu i ówdzie, aczkolwiek nie robiła nic takiego, co mogło dać szanse czytelnikowi spróbować rozwiązać sprawę. Zaczęłam się martwić, że autorka zastosuje zabieg, w którym główna bohaterka dostanie olśnienia w paru ostatnich rozdziałach ni stąd, ni zowąd. Niestety, moje obawy się potwierdziły. Osobiście lubię, gdy sprawa jest rozwiązywana powoli, małymi kroczkami, podczas gdy zbieramy bezsensowne na początku elementy układanki, a dopiero później wszystko zaczyna nabierać jakiegokolwiek znaczenia. Dlatego też taki obrót spraw nie bardzo mi się spodobał.

„Nieodgadniony” to całkiem dobre wprowadzenie do kolejnej ciekawej trylogii dla młodzieży. Znajdziecie tutaj nie tylko wątek kryminalny, ale również ciekawą bohaterkę, która będzie musiała pokonać swoje lęki oraz nauczyć się żyć wśród nowego środowiska, jakim jest szkoła Ellinghama.

Tytuł: Nieodgadniony
Tytuł oryginału: Truly Devious
Autor: Maureen Johnson
Wydawnictwo: Poradnia k
Tom: I
Data wydania: 23 maja 2018
Liczba stron: 480

2 komentarze :